آشنایی با اقلام وارداتی دانمارک و تعرفه های آن

 

مقدمه

دانمارک کشوری کوچک است که اقتصاد آن عمدتا بر پایه تجارت خارجی است. منابع طبیعی در این کشور کم است. مردم این کشور در طی چند دهه گذشته با ارتقای دانش فنی و ارتقا بهره وری نیروی کار توانسته اند برندهای معروف صادراتی در زمینه دارویی، مواد غذایی، انرژی های نو و خدمات فنی و مهندسی را به جهانیان معرفی کنند. عرضه و تقاضا در بازار تقریبا نقش اصلی در تعیین واردات و صادرات این کشور را دارد. لذا موافقت نامه تجارت آزاد برای این کشور بسیار مهم است. بیش از نیمی از حجم تجارت خارجی این کشور با اتحادیه اروپا است. قوانین گمرکی دانمارک تابع قوانین اتحادیه اروپا است. اگر کالایی بتواند مجوز ورود به یک کشور اروپایی را کسب کند می تواند آن کالارا به دانمارک هم صادر کند.

 

تعرفه کالاهای وارداتی به دانمارک

سازمان گمرک دانمارک دو سایت انترنتی دارد ( www.vita.skat.dk و www.tarif.skat.dk  ). سایت ویتا به زبان دانمارکی می باشد. ولی سایت دوم که ورژن جدیدتر و در عین حال پیچیده تری دارد زبان انگلیسی هم دارد. برای شناسایی تعرفه واردات هر کالایی باید اطلاعات آن کالا ( کد گمرکی کالا) در این سایت بارگذاری شود. معمولا تعرفه گمرکی هر کالا را بر اساس درصدی از ارزش همان کالا تعیین میکنند که البته اطلاع از آن بواسطه مقررات و تطبیق کالا با کد مربوطه کار فنی و دشواری است. تمام مقررات مربوط به هر نوع کالای وارداتی در این سایت موجود است. وارد کننده باید شماره کد کالای وارداتی را از لیستی که در این سایت وجود دارد پیدا و در مکان مخصوص درج کند تا مقررات مربوط به واردات آن کالا و میزان تعرفه آن کالا را پیدا کند. مراحل شناسایی تعرفه گمرکی کالا بصورت زیر است:

- به سایت  http://tarif.skat.dk/tariff/uc/qry/sbn/search.jsf?converstionld=130255  رفته و دکمه  nomenclature انتخاب می شود. بعد دکمه  importانتخاب می شود. از لیست کد بندی شده کالاها که در پایین صفحه ظاهر میشود کالای مورد نظر انتخاب می شود. در این مرحله باید چند بار وارد زیر مجموعه هر کالاشده تا به کالای مورد نظر که کد 10 رقمی دارد، برسیم. در کنار این کد یک عکس ذره بین است. با دوبار فشار روی آن، کد کالا در کادر  commodity(در جدول مربوط به nomenclature) درج می شود.

- سپس در کادر country نام ایران ( IR ) انتخاب و بعد دکمه search را  فشار می دهیم. در این جا کلیه اطلاعات مربوط به کالای مورد نظر در قالب جدولی با ستون و سطرهای مختلف ظاهر میشود. شناسایی اطلاعات و کدهای نمایش شده  برای اطلاع از تعرفه گمرکی آن کالا ضروری است.

- در میان بخش های مختلفی که ظاهر شده است یک بخش بنام  Duty expression است که در داخل آن درصدی از ارزش آن کالا بعنوان ملاک تعیین تعرفه گمرکی درج شده است. اگر صاحب کالا، فاکتور خرید کالا را ارائه نکند ارزیاب گمرک شخصا نسبت به ارزیابی قیمت کالا اقدام خواهد کرد.

- در بخش Footnote توضیحات کاملی در باره مقررات واردات یا منع واردات آن کالا درج شده است.

 * قابل ذکر است کلیه امور ترخیص کالای وارداتی بصورت دیجیتالی و از طریق این سایت انجام میشود.

* تنها شخص حقیقی یا حقوقی با هویت دانمارکی می تواند کالا به دانمارک وارد کند.

* برخی کالاها تعرفه گمرکی ندارند مثل زعفران وکادر مخصوص تعرفه آنها در سایت فوق الذکر عدد صفر است.

 

قیمت خرده فروشی کالای وارداتی در بازار

با توجه به اینکه عمده  اقلام وارداتی دانمارک صنعتی و با غیر خوراکی بوده لذا نمونه آن را نمی توان در بازار عادی یافت. از سوی دیگر پروسه قیمت گذاری دستگاه، تجهیزات و ماشین آلات هم تابع مقررات و شرایط خاص خود از جمله تعداد خرید، زمان خرید، نحوه پرداخت وجه و .... می باشد. لذا نمی توان قیمت خرده فروشی این گونه اقلام فنی را براحتی تعیین کرد.

 

 

 

نام و ارزش کالاهای وارداتی دانمارک 

 

مقدار :میلیون کرون  دانمارک

(1 یورو معادل 7/5کرون)

 نام کالا

رتبه

8/48536

خودرو

1

7/32629

ماشین آلات ، اسباب و قطعات برقی

2

5/32007

رخت و جامه و ملزومات پوشاکی

3

5/31797

ماشین آلات و تجهیزات عمومی صنعتی و قطعات آن

4

6/28436

تولیدات دارویی و پزشکی

5

8/28294

کالاهای تولیدی متفرقه

6

3/23269

وسایل ارتباطات و ضبط صدا

7

1/21898

تولیدات فلزی N.E.S.

8

8/19596

تجهیزات حمل و نقل

9

4/19007

ماشین آلات دفتری و پردازش اتوماتیک اطلاعات

10

17147

آبزیان

11

5/16780

آهن آلات و استیل

12

3/16125

ماشین آلات تخصصی برای صنایع خاص

13

1/12537

ابزار و ماشین آلات حرفه ای علمی، کنترل و بازبینی

14

4/11358

مبلمان، تخت، پرده و ملزومات مربوطه

15

5/9876

ماشین آلات و تجهیزات تولیدات نیرو

16

1/9664

تولیدات معدنی غیرفلزی

17

9405

پلاستیک در اشکال اولیه

18

3/9016

مواد و تولیدات شیمیایی

19

9/8092

منسوجات، الیاف، پارچه و تولیدات مرتبط

20

 منبع : www.statistikbanken.dk