وضعیت تجارت خارجی دانمارک

       

مجموع صادرات دانمارک  در سال 2020  به میزان 2/5 درصد نسبت به سال 2019  کاهش داشته  و به رقم  9.7 میلیارد دلار تنزل نموده است.

مجموع واردات دانمارک  در سال 2020  به میزان  8 دهم درصد  رشد  داشته و به رقم  8.9 میلیارد میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری دانمارک تا آخر سال  2020  مثبت بوده و  این کشور در سال 2020  به میزان 763 میلیون دلار دارای تراز بازرگانی مثبت بوده است.

تهدیدات تجارت خارجی :

چهار تهدید اصلی تجارت خارجی دانمارک عبارتند از : برگزیت، اعمال محدویت ها بر تجارت ازاد، ادامه تحریم ها علیه روسیه، کمبود نیروی کار.

برگزیت: اقتصاد دانمارک وابسته به بازارهای صادراتی و تجارت خارجی میباشد و بریتانیا چهارمین بازار صادراتی دانمارک محسوب میشود. حدود2400 شرکت دانمارکی با حدود 53 هزار کارمند وابسته با صادرات به بریتانیا هستند. خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت » تاثیرات منفی شگرفی بر اقتصاد دانمارک میگذارد. هزینه های صادرات دانمارک به بریتانیا افزایش می بابد.

تعدیل موافقت نامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا با آمریکا: سیاستهای تجاری ترامپ با اروپا و تمایل آن برای بازنگری این موافقت نامه در حالی است که بازار آمریکا بعد از آلمان و سوئد سومین بازار صادراتی دانمارک محسوب میشود. در سال 2015 تجار دانمارکی بالغ بر 101 میلیارد کرون معادل 5/9% کل تجارت خارجی کشور به بازار آمریکای شمالی کالا و خدمات صادر کرده اند. بیش از 52 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم به این صادرات مرتبط هستند. شرکتهای دانمارکی بالغ بر 65 هزار نفر را در شرکتهای تابعه خود در آمریکا استخدام کرده اند. در صورت رکود تجارت با آمریکا، اقتصاد دانمارک دچار صدمه میشود.

ادامه تحریم ها علیه روسیه : بعد از الحاق کریمه در 2014 ، دانمارک هم به تحریم روسیه پیوست. قطع تجارت با روسیه به شرکتها و کارخانجات دانمارکی بویژه فعالان اقتصادی در منطقه بالتیک ضرر رساند. این موضوع سبب کاهش صادرات آبزیان و مواد غذایی دانمارک به روسیه شده است. ادامه تحریم و محرومیت از بازار وسیع روسیه سبب شده که دانمارک بدنبال بازارهای جدید در آسیا از جمله در چین، آسیای جنوب شرقی، هندوستان و ایران باشد.

کمبود نیروی کار : مهمترین دغدغه دولت برای حفظ رشد اقتصادی کشور، کمبود نیروی کار ماهر است. منابع رسانه ای دانمارکی در مهر ماه اعلام کردند که 30 درصد شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز کمبود نیروی انسانی را اصلی ترین مشکل خود میدانند. با توجه به پائین بودن نرخ بیکاری در دانمارک، تامین این مقدار نیرو تبدیل به دغدغه اصلی دولت شده است. دست اندرکاران بخش ساخت و ساز از نمایندگان پارلمان خواسته اند اقدام مناسبی برای مواجهه با کمبود نیروی انسانی انجام دهند. این در حالی است که طبق گزارش بانک جهانی، دانمارک برای ششمین سال متوالی بهترین مکان در اروپا و سومین کشور دردنیا ( بعد از نیوزیلند و سنگاپور) برای انجام کسب و کار تشخیص داده شده است.