جمعیت و جغرافیا

جمعیت دانمارک به سختی به بیش از ۵،۴ میلیون نفر می رسد. ۸۵ درصد از این جمعیت در شهرها زندگی می کنند. تقریبا ۱،۶ میلیون نفر در پایتخت آن کپنهاگ و حوزه کپنهاگ بزرگ زندگی می کنند. دومین شهر بزرگ دانمارک آرهوس (Århus) با جمعیتی در حدود۳۰۰۰۰۰ نفر می باشد. زبان رایج در سراسر کشور دانمارکی است. تقریبا ۵ درصد از کل جمعیت دانمارک یعنی حدود ۲۷۰۰۰۰ نفر خارجی هستند - که شامل مردم کشورهای شمال اروپا، اروپای مرکزی، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آفریقا و آسیای جنوبی می شوند.

 

جزایر متعدد

دانمارک از شبه جزیره یولند (Jyllad) و ۴۰۶ جزیره دیگر تشکیل شده است. بزرگ ترین جزایر دانمارک، شیلند (Sjælland) و فیون (Fyn) می باشند. بسیاری از جزیره ها کوچک هستند و افراد کمی در آنها سکونت دارند.

 

کپنهاک پایتخت دانمارک بزرگترین شهر کشور بوده و در شیلند قرار دارد. بزرگترین شهرها در یولند عبارتند از آرهوس،آلبورگ (Aalborg) و اسبرگ (Esbjerg). اودنسه (Odense) بزرگترین شهر جزیره فیون می باشد. بیشتر نقاط دانمارک در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند. دانمارک دارای یک خط ساحلی به طول تقریبی ۷۳۰۰کیلومتر می باشد. دانمارک فاقد کوهستان است و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا به ۱۷۳ متر می رسد. بخش اعظم خاک کشور دانمارک را زمین های کشاورزی تشکیل می دهند.

 دانمارک دارای یک شبکه گسترده جاده ای و خطوط آهن است. مسافران می توانند با استفاده از قطار یا اتوبوس در اکثر اوقات روز و شب به همه نقاط کشور سفر کنند. کشتی ها نیز امکان تردد بین بیشتر جزایر را فراهم می آورند. یکسری پل ها، بخش های یولند، فیون و شیلند را به یکدیگر وصل می کند. یک پل دیگر نیز کپنهاگ و شهر مالمو (Malmö) در سوئد را به هم وصل می کند.

 

بخشی از اسکاندیناوی

جزایر فارو (Færøerne) و گروینلند (Grønland) بخشی از اتحاد مشترک پادشاهی دانمارک* بوده، ولی خودمختار می باشند. یعنی مردم آنها شهروند دانمارک محسوب شده و نمایندگان خود را برای «پارلمان دانمارک*» انتخاب می کنند و علاوه بر آن مجامع دموکراتیک خود را دارند.

 

دانمارک بخشی از اسکاندیناوی است. پنج کشور شمال اروپا عبارتند از: دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند، به علاوه مناطق خودمختار گرویلند، جزایر فارو و اولند (Åland). دانمارک عضو اتحادیه اروپا (EU)است.

  

سرزمین دوچرخه سواران

 دانمارک یکی از کشورهایی است که در جهان دارای بیشترین تعداد دوچرخه سوار می باشد. در ساعات شلوغی ترافیک شهر، تعداد زیادی دوچرخه سوار را در راه منزل یا محل کار و یا مدرسه مشاهده خواهید نمود.