توصیه های مسافرتی

بسمه تعالی

 

توصیه های مسافرتی برای سفر به دانمارک ها  

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دانمارک ضمن اعلام آمادگی برای ارائه مشورت به هموطنان ایرانی و راهنمایی آنها در همه زمینه ها بویژه درخصوص مشکلات سفر و اقامت، توصیه می نماید هموطنان مقیم و سایر اتباع جمهوری اسلامی ایران در سفر به دانمارک ، نکات ذیل را مد نظر قرار دهند:

 1- چنانچه با پیشنهادات مالی، کاری، تجاری، اعطای اقامت و تابعیت و سایر پیشنهادات اغوا کننده از سوی افراد ناشناس مواجه شدید، قبل از هر اقدامی در این زمینه با وکیل خود یا سفارتخانه ها و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران مشورت نمائید.
2- به توجه به افزایش سرقت و کیف قاپی بویژه در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد مثل فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، حفاظت از مدارک مسافرتی، اموال و سایر اشیاء ارزشمند و رعایت مسائل مربوط به ایمنی و امنیت خود را در اولویت قرار دهید.

2- از نشان دادن پول در مجامع عمومی و مکان های پر جمعیت، رفت و آمد به تنهایی در شب و یا در مکانهای خلوت یا مشکوک، سوار شدن در اتومبیل های غیر از خودرو های نقلیه عمومی و نظایر آن خودداری نموده و مراقبت مدارک، پول و اشیاء پر ارزش خود باشید. ضمنا توجه داشته باشید که قوانین دانمارک اجازه خروج بیش از 10 هزار یورو ارز همراه مسافر را نمی دهد.  
3- عموما در هنگام ورود به کشور مقصد، افراد ناشناس و بعضا ایرانی با عناوین مختلف از جمله مترجم، راهنما و غیره به شما مراجعه نموده و پیشنهاد مساعدت را دارند؛ توصیه می گردد به آنها اعتماد ننموده و حتی هدف از مسافرت خود را نیز به ایشان بازگو ننمائید.

4- در صورتی که مایل  به سرمایه گذاری مشترک با شرکای دانمارکی در این کشور یا ایران هستید، توصیه میشود جهت جلوگیری از ضرر و زیان و از بین رفتن حقوق خود قبل ازهر گونه اقدامی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در دانمارک مشورت نموده و امور تجاری خود را از طریق مراجع رسمی پیگیری نمائید. ضمنا دانمارک عضو منطقه پولی یورو نمی باشد.

5-  با توجه به افزایش کلاهبرداری از اتباع ایرانی در کشورهای مختلف و وجود خطرات مالی و حتی جانی ، به اتباع ایران توصیه می گردد ضمن رعایت احتیاط و نکات ایمنی ، به افراد و گروههای ناشناس که به عناوین مختلف به شما مراجعه می کنند. اعتماد ننمائید.

6- با توجه به افزایش کلاهبرداری های اینترنتی از طریق ارسال پست االکتریکی با استفاده از نام شرکتهای شناخته شده، به اتباع ایران توصیه میگردد از پاسخ گوئی به پست های الکتریکی جعلی که شما را برنده جایزه کلانی معرفی نموده و جهت دریافت جایزه از شما درخواست ارسال مبلغی جزئی برای حواله آن یا حتی برای مسافرت به کشور خاصی دعوت میکنند.، خودداری نمایید.

 

7- چنانچه  مایل به سفر به دانمارک باشید باید از قبل اطمینان حاصل کنید که روادید سفر یا اقامت در دانمارک و یا کشورهای شنگن را دارید. روادید معمولا برای اقامت کوتاه مدت (کمتر از سه ماه) در دانمارک و سایر کشورهای عضو شنگن صادر می شود. اشتغال در طول اقامت تحت پوشش روادید امکان پذیر نیست.

8- برای اقامت های بیش از سه ماه باضافه اقامت های مرتبط با تحصیل و اشتغال، از جمله اوپر (خدمه خانگی) مجوز اقامت و /مجوز کار مورد نیاز است. اما قوانین جداگانه ای  برای کشورهای اسکاندیناوی (نوردیک)، اعضای اتحادیه اروپا، و سویس و لیختاین ایشتاین جاری است.

 

9- تحصیلات عالی در دانمارک برای دانشجویان کشورهای EU/EEA و دانشجویان برنامه تبادل دانشجو و شهروندان کشور سوئیس مجانی می باشد. دانشجویانی که دارای اقامت دائم، اقامت موقت قابل ارتقاء به اقامت دائم بوده و یا اولیاء آنها با وجود اینکه از کشورهای غیر EU/EEA بوده اما در دانمارک مشغول کار باشند، نیز شهریه پرداخت نمی کنند. سایر دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند. میزان شهریه سالانه برای دوره های تمام وقت بین 45000 تا 120000 کرون دانمارک (8000 - 12000 دلار آمریکا) متغیر است. حتما از موسسه مورد نظر خود سؤال کنید. 

 

10- در صورتی که مایل به استفاده از نظرات مشورتی پلیس بین الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مورد مشکلات مبتلابه در داخل ایران یا کشور محل هستسد، لطفا با بخش کنسولی سفارت تماس حاصل فرمایید.

11- با توجه به آگاهی نسبی همکاران این نمایندگی از مقررات کشور متوقف فیه، در صورت بروز هرگونه مشکل تجاری با اتباع یا مقامات محلی می توانید از راهنمائی و مساعدت سفارت استفاده نمائید.

12- بر اساس قانون مصوب دانمارک پس از ورود بی رویه مهاجران به اروپا، دارایی بیش از ده هزار کرون افرادی که به عنوان پناهجو وارد دانمارک می شوند از سوی دولت دانمارک مصادره خواهد شد.